Istoria Deutz Fahr

1872

Nicolaus August Otto si Eugen Langen, parintii motorului, fondeaza Colonia   Gasmotoren – Fabrik Deutz.

.

. 

1876

Nicolaus August Otto produce primul motor in patru timpi

1894

Este fabricat pimul tractor pe benzina


1898

 

Constructia primului motor diesel Deutz

 

 

 1907

Realizarea prototipului de arat auto-propulsat, echipat cu un motor de 25 de cai-putere si prezantarea Pfluglokomotivei, “locomotiva pentru arat” la expozitia anuala a Societatii Agricole Germane.

 

1919

                                         .

Fabricarea Deutzer Trekker-ului,derivat  dintr-un auto-propulsat utilizat pentru transportul artileriei in timpul razboiului

.

1926

Nasterea lui Mth, primul motor Deutz adevarat

1927

Mht 222, motor cu ax orizontal monocilindric, 12 cp care putea opera schimbatorul cu doua viteze prin intermediul unui lant cu role

.

1929

Tractorul Mtz 120 din 1929

1934

.

.

Lansarea modelului FZM 315, in productie pana la 1942.Este primul tractor Deutz fabricat in serie

.

1935

Tractorul F3M 317 din 1935

.

 

1936

Tractorul Deutz F1M 414 din 1936 avand motor cu racire pe apa si mecanicii reglandu-l

.

.

.

.

.

Progresul talentului German

           Deutz – Fahr afiseaza un arbore genealogic impresionant, regasinduse printre parintii fondatori ai motorului cu aprindere prin scanteie. Lunga sa istorie este plina de inovatii.
Istoria marcii Germane Deutz este inevitabil legata de nasterea motorului. Primul sediu, Gasmotoren – FabrikDeutz, este fondat in a doua jumatate al secolului 19, in cartierul Colonia de catre insusi Nicolaus August Otto si Eugen Langen, parintii motorului modern cu aprindere prin scanteie, alaturi de francezul Etienne Lenoir.
Fabrica a fost o adevarata forja de minti ingenioase : Gottlieb Daimler a fost unul dintre primii directori in timp ce printre tehnicienii care si-au lansat propria cariera in aceasta realitate au figurat inovatori de calibrul lui Otto Mayback si Prosper J’Orange.
Era un cerc restrans de antreprenori – inventatori care colaborau intre ei dar isi si contestau bravete si inventii.

Tractoare pentru toti

              In 1935 guvernul german cere companiei Deutz sa proiecteze si sa fabrice un tractor “popular” echipat cu tehnologia de baza si la un cost scazut, pentru a putea fi cumparat chiar si de catre taranii lipsiti de resurse financiare.: Astfel se naste tractorul agricol din seria F1 dotat cu motor monocilindric cu racire cu apa. A fost primul tractor mic (11 cai putere) produs in serie in intreaga lume. Nu depasea opt kilometri pe ora, insa costa doar 2300 de marci germane. Productia a continuat chiar si in timpul razboiului si in total au fost vandute 19.000 de exemplare.

Sistemul de productie

              In 1984 este fabricat primul tractor Deutz pe benzina, de 26 de cai putere, produs de o companie americana din Philadelphia, afiliata celei Germane. In acest timp, in 1907 a fost realizat un prototip de arat autopropulsat, inzestrat cu un motor de 25 de cai putere, dar care consuma 200 de litri de carburant pe zi. Probleme asemanatoare s-au semnalat si in utilizarea Pfluglokomotivei, “locomotiva pentru arat”, prezentata tot in 1907 la Expozitia Anuala a Societatii Agricole Germane (actuala Agritechnik).

              Mai mult succes au avut in schimb Lokomobilen, generatoare pentru uz agricol, tractate de cai si dotate cu transmisie, utilizate pentru a transporta echipamentul de treierat, de compactat fanul si pentru alte operatiuni. Mecanizarea Agricola in Germania a inceput dupa primul razboi mondial, cand Deutz a prezentat Deutzer Trekker-ul, tractorul cu 40 de cai putere, derivat dintr-un autopropulsat utilizat pentru transportul artileriei in timpul razboiului. Primul tractor adevarat Deutz apare in 1926. Este vorba de modelul Mth, dotat cu motor diesel monocilindric de 11 cai putere, urmat apoi rapid de seria Mtz, inzestrata cu un motor cu doi cilindri ( cu puteri crescande pornind de la 30 de cai ) cu 3 viteze si marsarier.

          In deceniul urmator, in urma crizei din 1929 si a venirii la putere a regimului nazist, situatia s-a schimbat radical. Fabricile de tractoare s-au inmultit atat de mult incat guvernul a fost nevoit sa impuna limita a numarului de modele construite.

         Din 1934, Deutz a lansat o serie de masini echipate cu corp motor monobloc, in mai multe versiuni, cu doi si trei cilindri. In aceeasi perioada a achizitionat Oberursei, (viitoarea Bmw-RollsRoyce Aero Engines), rival istoric in campul motoristic, compania producatoare de camioane Magirus, fabrica de materiale rulante W’estwagoons si Humboldt, specializata in instalatii industriale si pentru minerit.

             Inainte de al doilea conflict mondial, in urma unui acord de afaceri:, Deutz uneste intr-unul dintre cele mai mari conglomerate ale Reich-ului: KHD (Kloeckner-Humboldt-Deutz), format de antreprenorul siderurgic, Peter Kloeckner.

Aer de noutate

Perioada de dupa razboi a fost dificila : locuintele si orasele au fost distruse, aprovizionarea era dificila, existau restrictii financiare si in plus , lipsa muncitorilor calificati.

Situatia a inceput sa se amelioreze numai dupa 1948, odata cu consolidarea marcii germane: in 1950 Deutz a prezentat un tractor cu motor diesel avand racire cu aer, reluat dintr-un experiment facut in ultimii ani de razboi, de catre Emil Flatz, unul dintre cei mai straluciti proiectanti ai vremii. Aceste tractoare (modelele F1L 514 si F2L 514) au avut un mare succes, astfel incat productia lor in serie a continuat pana in anii ’60, cu 80.000 de unitati vandute. Acordul va fi dizolvat in 1953 cand Kloeckner se intoarce la activitatea siderurgica, iar Deutz o reia pe cea mecanica. Numele Khd va fi pastrat.

Din 1952, Deutz a largit gama de modele cu o serie de motoare monocilindrice avand intre 11 si 22 de cai putere, comercializata in 96.000 de exemplare in urmatorii zece ani.

.

1950

Deutz prezinta modelele F1L 514 si F2L 514 cu motoare diesel cu racire cu aer

1952

Tractorul Deutz, modelul F4L 514 din 1952

.

 

 

1957

Combina de recoltat Fahr, modelul Mdl din 1957 cu motor diesel Mercedes-Benz

 

 

1959

O data cu introducerea lui D25, noua generatie de motoare FL 712  avand  de la 13 la 52 cai putere, incep sa fie folosite pentru tractoarele Deutz

.

.

.

1962

Este introdusa ajustarea hidraulica, sistemul Deutz Transfermatic

.

..

1965

Deutz lanseaza doua noi modele de tractoare tip D 4005

1967

 

.

Deutz lanseaza modelul D-05

1968

Poza din 1968 a unui tractor Deutz ce tracteaza o remorca model We-322 L,

semnata de producatorul de utilaje Fahr.

.

Un exemplar din aceeasi serie ca si DX 110, modelul DX 160, din 1968.

.

Tractorul D 6006 produs din 1968 cu 62 de cai putere,

produs pana in 1976.

.

.

.Tot in 1968 apare si marca Deutz-Fahr, in urma achizitiei Fahr  

companie ce produce echipamente agricole

.

.

In 1967 o noua gama de schimbatoare de viteze.

In anul urmator, Khd a inaugurat un noucentru de cercetare si dezvoltare, extins pe o suprafata de 125.000 metri patrati. In acelasi an a fost introdusa seria 06 care a ramas pe piata 13 ani, cu un total de 360.000 de exemplare vandute. In acest interval de timp “sistemul tractor” a suferit importante schimbari iar Deutz a fost prima companie care a creat un habitaclu dotat cu suspensii elastice si izolare acustica.

Privire in viitor

              In 1968 se naste marca Deutz-Fahr, in urma achizitionarii companiei Fahr di Gottmadingen, ce isi incepuse activitatea cu un secol in urma, producatorul echipament agricol si care, in perioada dinaintea razboiului a produs chiar si tractoare in mare parte motorizate de la Deutz. Doi ani mai tarziu a fost absorbita compania Koedel & Boehm, producatoare de combine de recoltat. In 1972, cu ocazia principalului targ german de masini agricole, Deutz-Fahr a prezentat gama Intrac 2000 ( incepand de la 60 de cai putere pentru versiunea in trei cilindri si pana la 116 cai putere pentru versiunea in sase cilindri. ) prevazuta cu elevator si maner de forta anterior pentru aplicarea concomitenta a echipamentului, fie pe fata, fie pe spate. Apoi pentru a permite cuplarea ustensilelor prin intermediul unei singure operatii, fara a parasi postul de comanda, modelele din aceasta serie erau prevazute cu ax de transmisie cu cuplaj automat. Acestea au fost apoi succesiv dotate si cu transmisie hidrostatica cu reglaj continuu. In 1978 a fost propusa seria Dx (cu putere intre 80 si 200 de cai) prevazuta cu schimbatoare cu reglaj grandual, cu o mecanica noua, cabine echipate cu suspensii elastice si computer de bord.


1970

 

 Este achizitionat Koedel & Boehm, producator de combine de recoltat

.

1972

Modelul D 13006 din 1972, tractorul cel mai puternic din

seria D-06, care, incepand din 1968 ii urma modelului D-05.

.

.

Prezentarea gamei intrac 2000, cu adevarat inovativa pentru acea vreme. 

Pentru prima data sunt utilizate motoarele diesel cu 5 cilindri

.

1978

Modelul Deutz-Fahr DX 110 din 1978 cu schimb complet sincronizat si dotat cu lubrifiere fortata si tractiune integrala de serie

.

1980

Un nou model Deutz-Fahr D 5207 din 1980
.

 

D 6807 din anul 1981                                                                                                                                 Dx 86 din 1982.

.

1984

Fondarea Deutz-Allis, operatiune care a adus multe probleme financiare

.

Dx3 starcab din 1986

.

 

Naufragiati peste ocean

           In anii ’80 Deutz-Fahr a avut un parteneriat cu grupul american Allis Chalmers pentru a vinde tractoare pe piata din Statele Unite, operatiune ce a generat o indatorare majora fiind rapid suspendata.

          Seria Agrostar din 1988 este prevazuta cu cabina avand cea mai eficienta izolare fonica din lume. In 1993 tractoarele Agrostar 6.71 si 6.81 de 160 respectiv 185 de cai putere au adoptat transmisiile “Electronic Power Shift” produse de grupul Same-Lamborghini-Hurlimann. Aceasta a fost prima apropiere intre cele doua grupuri, care s-a finalizat in 1995 odata cu achizitia companiei Deutz-Fahr de catre compania din Treviglio.

.

1988

 

Proiectarea seriei Agrostar.

.

.1992

Productia tractorului cu nr 1 milion al grupului Khd

 

 

 

 

1995 

 Achizitionarea lui Deutz-Fahr de catre grupul Same-Lamborghini-Hurliman. In acelasi an este produsa seria Agroton


.

1997

Agrotron 90 din 1997

Agrotron 230-260 din 1997

..

/.

.

2001

.

Agrotron Ttv din 2001 cu schimbator cu transmisie continua si cu sistemul PowerCom V care permite activarea printr-o singura ridicare a tuturor functiilor principale , de la actionarea hidraulicii posterioare la mersul inainte si marsarier


2005

Combine de recoltat din Est

 

 

Scopul este acela de a revigora combinele de recoltat Deutz.

               In martie 2005 a fost cumparata locatia din Zupanja, Croatia, situata intr-an. Intre 1984 si 2004, societatea croata Duro Dakavic a fabricat la Zupajna peste 2000 de combine de recoltat cereale, avand o  pozitie strategica pentru asaltul treptat catre pietele din Est. Linia de productie, caracterizata ca  o structura moderna de tip occidental si de o suprafata totala de peste 24 de hectare, poate realiza pana la o mie de combine de recoltat pe an pentru Deutz, cifre demne de luat in seama daca luam in considerare lunga lipsa de combine ce a tulburat Europa in anii ’90.

Un exemplar din gama Agrotron K, produs din 2005

disponibil in versiuni de la 90 la 120 de cai putere